Mavo - Havo - Atheneum - Gymnasium




                                                      
Chris van Klompenburg
pionier tweetalig onderwijs
 
How are you? I’m fine, and you?

Engelse woordjes die je kunt gebruiken om de grote wereld om ons heen nog beter te kunnen begrijpen. Wat is er mooier dan het verleggen van je grenzen (letterlijk en figuurlijk) met behulp van een goede beheersing van de Engelse taal?

Dit doe je ook met sport. Sport is eigenlijk ook een taal. Sport is een taal van verbroedering, van grenzen opzoeken in een wedstrijd. Soms ga je over grenzen heen. Maar dit gebeurt altijd met respect. Respect voor de ander en voor jou zelf.

Het is dus niet toevallig dat ik beide talen spreek. Sport is mijn lust en mijn leven. Ik vind het fantastisch om bewegend de wereld om mij heen te verkennen. Vroeger veelal voetballend, tegenwoordig vooral fietsend. Het enthousiasme wat ik voor de sport voel wil ik graag overbrengen op anderen. Daarom geef ik met heel veel plezier bewegingsonderwijs. En vanaf komend schooljaar mag ik dit op het Panora Lyceum doen.

Toen voor mij de mogelijkheid kwam om bewegingsonderwijs in het Engels te geven, wilde ik direct meedoen. Wat is er nu mooier dan een extra dimensie aan je bestaan te geven door het beheersen van de Engelse taal? En daarmee het vergroten van je perspectief op de wereld om je heen?

En maakt het uit op welk afdeling je dit doet? Nee, natuurlijk niet. Beide talen kun je, en moet je, op eigen niveau beheersen. Want leren is alleen leuk en succesvol wanneer je dit op je eigen niveau kunt doen. Daarom is het geweldig dat op het Panora Lyceum niet alleen sport maar ook tweetalig onderwijs op alle afdelingen aangeboden wordt.

You can do it!
Marieke Willems
pionier PUUR-programma / BPS
 
Als je mij straks ziet lopen op het Panora, ben ik misschien nog groter dan jij bent. Voor je je diploma hebt gehaald, heb je me vast ingehaald. En zo hoort het! Leerlingen moeten leraren voorbij kunnen groeien. En groeien, dat ga je op het Panora.

Ik kom uit een echte onderwijsfamilie want mijn opa, moeder en twee zusjes zijn ook docent. Toch wilde ik heel lang bioloog worden om de natuur te onderzoeken. Totdat ik eens twee weken over had en mee ging lopen op een middelbare school. Ik was verkocht! Lesgeven, dat wilde ik ook. Het feit dat je samen met een klas werkt om de mooiste lessen mogelijk te maken en allerlei mooie practica kan uitvoeren waardoor je niet alleen uit boeken leert sprak me enorm aan. Biologie is niet alleen maar beschrijven wat je ziet, maar ook begrijpen. Ik kijk er naar uit om jullie dat ook te laten ervaren in het de verschillende thema’s.

Samen met mij leer jij over piepkleine onderdelen van een cel tot aan complete ecosystemen. We gaan denken over je genen en praten over het klimaat en duurzaamheid. Het is een hele brede invalshoek, maar omdat het over alles wat leeft gaat is het zo mooi. Je komt het overal tegen!

Je leert ook over biodiversiteit, en waarom het zo belangrijk is dat we zorgen voor de natuur. Niet alleen een natuurlandschap moet zo divers mogelijk zijn, maar leerlingen mogen dat ook zijn.

Sommige leerlingen hebben hele grote talenten of willen die juist ontwikkelen. Sommige leerlingen worden geboren met een grotere behoefte aan leren en hebben zelfs aan de reguliere vakken niet genoeg. Het Panora Lyceum is aangesloten bij de Begaafdheidsprofielscholen (BPS) met het PUUR- programma om alle leerlingen die meer willen en kunnen een uitdaging te kunnen bieden. Zelf heb ik aan soortgelijke programma’s meegedaan en dat waren de leukste uren van de week om te geven. Ik kijk er naar uit om dat weer te mogen doen op het Panora Lyceum, want daar ben ik enorm van gegroeid.

Tot ziens op het Panora!
   
Jeanet Mosselman
pionier versterkt mentoraat 
 
Op het Panora Lyceum heeft elke brugklas 3 mentorlessen per week. In deze lessen is er alle tijd om je klas goed te leren kennen, de school en het werken in thema’s eigen te maken en – zeker zo belangrijk- jezelf en jouw manier van leren te ontdekken.

Toen ik zelf op de middelbare school zat, had ik ooit een mentor die aan mij merkte dat het niet goed met me ging. Ik was een verlegen meisje, dus zelf zei ik niet veel en ook mijn ouders wisten niet dat het verstandig was om contact op te nemen met school. Maar deze mentor nam zelf de moeite om mijn ouders te bellen en het gesprek met mij aan te gaan. Het resultaat was dat ik de hulp kreeg die ik nodig had en dat ik toch overging, terwijl ik dat halverwege het jaar al bijna had opgegeven. Deze man is mijn voorbeeld geweest als mentor. Ik zet mij in om alle leerlingen te zien, ook als ze niet op de voorgrond treden.

Ik ben Jeanet Mosselman en zoals mijn naam al een beetje aangeeft stond de middelbare school waar ik het over had in Zeeland. Daarna ben ik in Utrecht opgeleid als dramadocent. 20 jaar geleden ben ik nog meer opgeschoven naar het oosten van het land en kwam ik in Doetinchem terecht op het Rietveld Lyceum. Ik heb het daar al die tijd enorm naar mijn zin gehad, ben al vanaf het begin af aan mentor en heb verschillende vakken mogen geven.

Als pionier van het Panora Lyceum ben ik er echt trots op dat we een mooi nieuw onderwijsconcept hebben kunnen ontwikkelen, waarbij we al het goede wat er al is behouden en dit combineren met mooie nieuwe initiatieven zoals het onderwijs in thema’s en het versterkt mentoraat.  
Marijn Parmentier 
pionier PUUR-programma
 
De ouders en ouderen onder u kennen misschien nog die reclame van jaren geleden.  “Opeens heb je het: je wordt conducteur!” Dat ging dan over mensen die zin hadden om eens iets heel anders te gaan doen, bij de spoorwegen werken in dit geval.
 
Ik herken wel iets van die slogan. Toen ik geschiedenis studeerde, kregen we na twee jaar een vak over filosofie. Na alle boeken en archieven kregen we ineens de vraag hoe wij historici eigenlijk wisten dat het verleden dat we onderzochten ook echt bestond – dat kan je toch niet zien, geschiedenis?
 
Ik was best even in de war van zo’n vreemde vraag, maar ook meteen betoverd. Dat was wel wat voor mij, die filosofie! Toen ik er een paar jaar later in afgestudeerd was, deed ik op goed geluk de docentenopleiding – proberen kan geen kwaad joh, wie weet is het iets voor je, zoiets. Het bleek een goede zet, want (niet doorvertellen) leraar zijn is echt één van de leukste dingen die je kan doen.

Op het Panora Lyceum werk ik mee aan het PUUR-programma. Daar kan je, als je er zin in hebt, vloggen en schrijven voor de schoolkrant, modules fotografie volgen, denklessen meemaken, aan eigen projecten werken en nog veel meer. Samen iets nieuws maken en je talenten ontdekken. Wie weet denk jij als leerling straks ook: ‘Ik heb het, ik word… gamedesigner, muzikant, veldbioloog, robotexpert of…

En geen zorgen: vind je in de ene module nog niet je roeping, dan volgen er altijd weer andere. Want er is een wereld te ontdekken. En we ontdekken graag een stukje met je mee.

Wie weet tot ziens! 
Hanneke Kolkman
pionier onderwijs in thema’s
 
Mijn naam is Hanneke Kolkman en ik ben straks vakexpert Engels op het Panora Lyceum. Van oorsprong ben ik basisschool juf, maar na wat jaartjes voor de klas en wat gereisd te hebben, heb ik de overstap naar Engels in het voortgezet onderwijs gemaakt. Toch mis ik de basisschool soms, vooral omdat ik daar allerlei vakken mocht geven en die verschillende lessen zo mocht afstemmen dat alles bij elkaar paste. Ik merkte dat wanneer dat goed lukte, er veel meer en betekenisvoller geleerd werd.
 
Je kunt een heleboel reden bedenken waarom je Engels zou moeten leren, maar het nut van een taal is ten eerste altijd communicatie. Taal gebruiken we om met anderen in contact te zijn, om samen te werken en om de wereld om ons heen te begrijpen en iets te vertellen. Taal gaat dus altijd ergens over. Best raar eigenlijk dat je nu dan vaak een taal als een apart vak leert en niet gecombineerd met iets waar de taal over kan gaan. Hoe fijn is het dat je iets over een andere cultuur en een ander land kunt leren door met anderen in het Engels te communiceren? Hoe leuk is het om wanneer je Engelse detectives kijkt en leest, dat je dan ook leert over hoe Sherlock Holmes onderdeel is van de Engelse cultuur en je ook je eigen detective leert schrijven en spelen bij drama? Hoe logisch is het om wanneer je bij muziek over de blues leert dat je dan bij Engels en Nederlands ook gedichten bestudeert, over rijm leert en leert hoe je taal kunt inzetten om je gevoel te delen?

Ik ben ervan overtuigd dat leren leuker is, sneller gaat, beter lukt en dus waardevoller wordt wanneer je leert in samenhang. Wanneer je een onderwerp vanuit verschillende perspectieven leert benaderen en ziet hoe de verschillende zaken toch overeenkomsten hebben en elkaar beïnvloeden, zul je steeds meer gebruik kunnen maken van dat wat je ergens anders al geleerd hebt en hierop verder bouwen. Verbinden, samenhang zien en oorzaken en gevolgen onderscheiden zijn slechts enkele voorbeelden van vaardigheden die ontzettend belangrijk zijn om je te kunnen ontwikkelen en te kunnen leven in een complexe wereld. Daarom gaan we op het Panora Lyceum werken met onderwijs in thema’s!
 
Ik wil je helpen zien dat alles en iedereen invloed heeft en ertoe doet. Hoe meer je weet over de wereld en de mensen die hierop wonen en hoe meer je ziet hoe zaken in verbinding staan met elkaar en elkaar beïnvloeden, hoe meer je leert over jezelf, jouw mening, jouw kwaliteiten en wat jij kan. Laten we samen kijken wat jij hiermee wilt en wat jij wilt betekenen voor de mensen om je heen.
   
Saskia Peters 
pionier leerlingondersteuning 
 
Voor iedereen is het een avontuur hoe het hoofdstuk na groep 8 eruit gaat zien. Een avontuur waarbij je niet weet wie je gaat ontmoeten en welke bekende en onbekende dingen je allemaal gaat doen, daar hou ik zelf ook van! En dat lukt beter als je dat samen doet. Soms heb je hulp nodig om je weg te vinden. Het ondersteuningsteam zorgt ervoor dat je wordt gezien vanaf het eerste moment van contact met het Panora Lyceum. We kijken samen wat er wel en ook wat er niet kan. Vanuit een nieuwsgierige, onderzoekende houding, zorgen wij er samen voor dat je op je best kunt zijn. 

Mijn naam is Saskia Peters en ben na wat omzwervingen in het buitenland weer terug in de stad waar ik ben opgegroeid. Als pionier van het Panora Lyceum is het een voorrecht om de basis te leggen voor de toekomst van jonge mensen in Doetinchem en omgeving, zodat ze daarna zelfstandig kunnen uitvliegen.

Ik kijk ernaar uit om jou te ontmoeten en dat het ondersteuningsteam je mag helpen daar waar nodig is.
Birgitte van Buuren-Jolij 
pionier gymnasium 
                         
Op het voorgezet onderwijs kwam ik in aanraking met de klassieke talen Latijn en Grieks. Het was meteen raak. Het was niet alleen het analyseren van lastige teksten en het formuleren van een vertaling dat mij aansprak. Ook de discussies in de klas vond ik geweldig: van Plato (wie is je wederhelft?) tot Vergilius (carrière of liefde?), van Homerus (helden en onsterfelijke roem) tot Seneca (kun je je lot veranderen?). Op mijn vijftiende wist ik het zeker: ik wilde net zoals mijn eigen enthousiaste docenten deze prachtige oude talen laten voortleven en aan jonge mensen uitleggen.

Na mijn studie klassieke talen en cultuur aan de RULeiden keerde ik terug naar mijn Achterhoekse wortels. In 1989 begon ik les te geven op het GSGD in Doetinchem, nu het Rietveld Lyceum. In de jaren die volgden combineerde ik het lesgeven met het zich uitbreidende gezin. Twee van mijn eigen kinderen hebben eindexamen Latijn en Grieks bij mij gedaan, meestal tot wederzijds genoegen…

Het is mooi om alle leeftijdsgroepen in mijn lessen langs te zien komen: van jonge springerige brugklassers tot volwassen (meestal) verstandige examenleerlingen.  Met alle klassen behandel ik de klassieke talen en cultuur. Vele aspecten horen daarbij: grammatica en tekstbegrip, vertalen, maar ook geschiedenis, filosofie, cultuur en kunst. Kortom: ik ben geworden wat ik me op mijn vijftiende had voorgenomen!

Toch blijkt het soms lastig om in de steeds veranderende maatschappij het belang en de waarde van de klassieke talen duidelijk te maken. Ook de oudheid moet mee met de tijd. Doetinchem kent een lange traditie van een gymnasiumopleiding. Als lid van de pioniersgroep van het Panora Lyceum en samen met de classici in Doetinchem werk ik aan de opbouw van een gymnasium nieuwe stijl op het Panora Lyceum. Aandacht voor (klassieke) cultuur in overlappende thema’s, samenwerking in allerlei opdrachten, bewustwording van de wereld om je heen gekoppeld aan de aandacht voor taal en grammatica. Een moderne jas voor een prachtige gymnasiumopleiding.

De naam ’Panora’ betekent in het oud-Grieks: ‘bekijk alles’. Een mooi motto voor alle leerlingen op het Panora Lyceum en zeker voor de leerlingen op het gymnasium. Door alles om je heen goed te bekijken en oog te hebben voor elkaar kun je niet alleen de wereld beter begrijpen maar ook je eigen plek op deze wereld beter bepalen.
Petra Spaan 
pionier wereldburgerschap 
 
Hallo, ola, bonjour, hello, hola, ik ben Petra Spaan - Verdouw.

Op het Panora Lyceum ben ik één van de mensen die werkt aan wereldburgerschap. Ik vind het een heel mooi uitgangspunt dat al onze leerlingen straks voorbereid worden op de grote wereld dichtbij en ver weg. Onze wereld staat immers voor grote vraagstukken en we hebben allemaal de taak om daar kennis over te verzamelen en op een goede manier mee om (te leren) gaan. Een mooie uitdaging vind ik dat!

Wereldburgerschap is ook het uitgangspunt van de Unesco-scholen. Als je mensen van jongs af aan leert hoe je respectvol met elkaar en met de aarde kan omgaan dan is het mogelijk om een werkelijke bijdrage te leveren aan een betere wereld. Het Panora Lyceum zal een Unesco-school worden en kan daarbij steunen op een stevig netwerk van scholen in de hele wereld, maar vooral op fijne collega-scholen in Nederland. Ik heb een sterk vertrouwen in deze samenwerking.

Die betere wereld is natuurlijk gebaat bij mensen als de Nijmeegse Lars Westra (12 jaar oud), tijdens de Gelderse Statendag liet hij van zich horen, die bijdragen aan het verbeteren van het milieu  maar evenzogoed bij mensen die de werkelijke waarde van “naoberschap” kennen en zorg dragen voor hun naaste (leef)omgeving, dus gewoon bij ons hier in de Achterhoek. Ieder van deze soorten wereldburgers heeft zo zijn eigen belangstelling en behoefte aan specifieke kennis. Het is voor mij als vakexpert een prachtige uitdaging om de belangstelling te stimuleren en de kennis vanuit directe omgeving, maar ook internationaal,  te kunnen voeden. Dat zal natuurlijk gebeuren in de lessen maar ook in de zogenaamde Panora wereldweken.

Eén persoon kan het verschil maken, maar de wereld verbeteren kan niemand op zijn eigen houtje. Ik geloof er in dat je uiteindelijk samen verder komt. En dat gaat vaak voorbij de grenzen van de bestaande schoolsystemen. Dat zag ik in mijn eigen gezin gebeuren toen binnen de vriendenkring van mijn zoon, allemaal mavo-mannen, de één na de ander zijn vleugels uitsloeg en op fantastische plaatsen in de wereld terecht kwamen als robot-ontwikkelaar, piloot en script-writer bij Marvel movies. Ik kan zo trots zijn op deze nieuwe generatie mooie mensen.

Ik reis graag en ontmoet mensen van vele nationaliteiten. Vanuit het vermogen om met elkaar contact te maken en oprecht te communiceren is er zoveel meer dat ons verbindt dan dat ons scheidt. Kennis van taal is daarbij een belangrijke voorwaarde. Op het Panora Lyceum kunnen alle leerlingen straks kiezen voor tweetalig onderwijs (TTO).

Ik ben er trots op om één van de pioniers van het Panora Lyceum te zijn en zie uit naar jouw ideeën om de wereld,  dichtbij en ver weg, een beetje mooier te maken.
       
Paddy Harbers
Rector
 
Over grenzen heen!

Ik ben Paddy Harbers, 50 jaar, en geboren en opgegroeid in Doetinchem. Ik ben getrouwd en trotse vader van vier kinderen. Ik houd van gezelligheid en het goede leven. Samen leuke dingen doen en genieten van en met elkaar!

Ik heb ooit voor het onderwijs gekozen omdat ik betekenisvol wil zijn voor leerlingen. Nieuwe dingen ontdekken, leerlingen grenzen laten verleggen en successen laten ervaren vind ik erg belangrijk. Het is mooi als leerlingen in beweging komen en gemotiveerd raken door ons onderwijs! Inmiddels ben ik al meer dan 25 jaar werkzaam in het onderwijs. Ooit gestart als docent Duits, later afdelingsleider, conrector en nu al 14 jaar rector.

Ik ben blij en enthousiast dat ik leiding mag geven aan het Panora Lyceum. Op het Panora Lyceum krijg je alle kans om te groeien. Wij geloven dat iedereen zich wil ontwikkelen, dat je het best leert door jezelf te kunnen zijn én door bewust oog te hebben voor je omgeving. Samen met anderen kom je verder dan je wellicht ooit voor mogelijk had gehouden. Door met een open blik te kijken, word je zelfbewust, sociaal bewust en wereldwijs. Dit biedt de leerlingen een sterke basis voor een succesvolle toekomst.

Op basis van onze overtuiging dat je het meest leert door je bewust te zijn van jezelf en je omgeving, over grenzen heen te kijken, en je eigen grenzen te verleggen, zien wij het onderwijs breder dan alleen het aanbieden van afzonderlijke vakken. Met doordachte lesprogramma’s waarin we de leerdoelen van verschillende vakken combineren, ontwikkel je kennis, creëer je betekenis, kan je samen experimenteren en mag je fouten maken. Dit sluit aan bij wat het tienerbrein nodig heeft.​

​Ongeveer 50 collega’s zijn onderwijs aan het ontwikkelen om over een jaar de deuren te openen van het Panora Lyceum. We maken er samen met onze leerlingen en ouders een prachtige wereldwijze school van! 
Carla van Eldik
POVO-coördinator
 
Bonjour!

Op het Panora word je wereldwijzer! Het type leerling dat bij deze school past is nieuwsgierig, neemt initiatief, is leergierig en ambitieus. Hij staat open voor vragen, gebruikt zijn creativiteit en gaat op zoek naar antwoorden. Hij toont respect voor de wereld om zich heen en pakt uitdagingen aan. 

Hoewel ik al enige jaren werkzaam ben als docent Frans, zie ik mezelf nog steeds als leerling en meen ik ook in mezelf deze typische Panora eigenschappen te bespeuren.

Mijn naam is Carla van Eldik en sinds dit jaar ben ik coördinator Primair Onderwijs voor het Panora Lyceum. Ik ben er trots op om ambassadeur voor deze school te mogen zijn. Een school waarvan het profiel mij op het lijf geschreven is.

Wat mij aanspreekt in mijn nieuwe taak is dat alles open staat en nieuw opgezet moet worden. Welk verhaal gaan we straks vertellen aan groep 8 leerlingen, welke middelen zetten we daar voor in, welke taal spreken we, welke sfeer willen we uitstralen? Met recht een uitdaging!

Woord dat daarbij voor mij centraal staat is verbinding. Het Panora is een school van verbinding waar we leren door te ontmoeten en relaties aan te gaan met anderen. Ik denk hierbij aan verbinding enerzijds met je achterban: de Panorianen, want een folder of presentatie maken, doe je niet alleen. Maar ook aan verbinding met de buitenwereld, zoals groep 8 leerlingen, hun ouders, basisschooldocenten, directeuren enz.

Op dit moment ben ik samen met een aantal anderen druk bezig met de voorbereidingen van What’s next: er komt een mooie folder, de presentatie  is bijna klaar, de voorlichters zijn inmiddels gerekruteerd en de laatste hand wordt gelegd aan posters en banners.

Op korte termijn zullen we met de PR-commissie ook gaan starten met de voorbereidingen voor de Open Dag, die op 1 feb. op een prachtlocatie gehouden wordt.

Daarnaast ben ik eerste contactpersoon voor basisscholen en zal ik me in een later stadium ook bezig gaan houden met de aanmeldingsprocedure van de eerste lichting Panorianen. 

Een beetje spannend vind ik dit alles wel: het is een immense klus die in relatief korte tijd geklaard moet worden. Gelukkig heb ik enige ervaring op dit gebied: op het Ulenhof houd ik me al een aantal jaren bezig met de werving en selectie van groep 8 leerlingen. Ook ben ik vanaf de start betrokken bij What’s next.

En waarom ik aanvankelijk in het onderwijs ben gegaan? Vanwege “la belle langue française”, waar ik al 20 jaar les in geef.

A bientôt?!
 
Berthe Lies Dijkstra 
Afdelingsleider brugperiode
 
Dag, mijn naam is Berthe Lies Dijkstra, ik ben de afdelingsleider brugperiode van het Panora Lyceum. Graag stel ik me aan jullie voor!

Ik ben 46 jaar, getrouwd en moeder van een dochter en een zoon van (bijna) 14 jaar.

Na mijn middelbare school op de GSGD (nu het Rietveld Lyceum) in Doetinchem ging ik studeren in Nijmegen en na de opleiding heb ik ervaring op gedaan binnen het voortgezet onderwijs, het MBO en het HBO. Ik ben buiten het onderwijs werkzaam geweest als ICT Consultant en later als projectleider.

Na een aantal jaren begon mijn onderwijs hart weer harder te kloppen en toen er een vacature voor docent economie kwam keerde ik terug naar het Rietveld Lyceum.

Naast werken op het Rietveld Lyceum vind ik het leuk om naar de sportschool te gaan, vakanties te vieren en af en toe motor te rijden.

Ik vind het heerlijk om samen met leerlingen te ontdekken. Wie ben je, wie ben je voor de ander maar vooral samen ontdekken wat ze nodig hebben om het schooljaar en later in hun schoolcarrière het diploma te behalen.

Tot ziens op één van de bijeenkomsten van het Panora Lyceum.
© 2019, Panora Lyceum. Alle rechten voorbehouden.
...